علت و درمان جویدن ناخن در کودکان
نوشته شده توسط : سارا

جویدن ناخن در کودکان یک عادت رایج است و معمولا برای اکثر کودکان مشکل جدی به‌وجود نمی‌آورد. تقریبا نیمی از نوجوانان هنوز ناخن‌های خود را می‌جوند. اکثر کودکانی که ناخن‌های خود را می‌جوند در نهایت این عادت را ترک می‌کنند.

به طور کلی، تا زمانی که فرزندتان به خودش آسیبی نمی‌رساند و به نظر نمی‌رسد بیش از حد استرس داشته باشد، بهترین گزینه این است که ناخن‌های او را مرتب و مرتب نگه دارید، به او یادآوری کنید که مرتب دست هایش را بشوید و سعی کنید توجه خود را به جای دیگری متمرکز کنید. اگر به او فشار بیاورید که دست از کار بکشد، فقط به استرس او می‌افزایید و خطر تشدید این رفتار را خواهید داشت.

مهم‌ترین نکته در ترک جویدن ناخن در کودکان

  • اگر سر فرزندتان نق بزنید، باعث استرس بیشتر او می‌شود و ممکن است باعث شود ناخن‌هایش را بیشتر بجود.
  • تنبیه یا شرمساری کودک به دلیل جویدن ناخن مفید نیست.

استرس، اولین دلیل جویدن ناخن در کودکان

  • بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به کودک خود انجام دهید این است که سعی کنید در وهله اول دلیل جویدن ناخن‌های خود را بفهمید. اگر کودک شما استرس زیادی دارد، سعی کنید استرس را کاهش دهید. در مورد آنچه آنها را آزار می‌دهد و راه‌های مدیریت آن موقعیت‌ها صحبت کنید.
  • نگرانی‌های او را برطرف کنید. به این فکر کنید که آیا استرسی در زندگی فرزندتان وجود دارد که باید به آن توجه کنید.
  • اگر ایده‌ای در مورد چیزهایی دارید که ممکن است فرزندتان را مضطرب کند – یک حرکت اخیر، طلاق در خانواده، مدرسه جدید، یا اجرای پیانو در آینده – تلاش ویژه‌ای برای کمک به او در مورد نگرانی هایش انجام دهید. البته گفتن این موضوع برای بیشتر بچه ها آسان‌تر از انجام دادن آن است، اما پیشنهاد یک دلیل کاملاً مضحک برای ناخن جویدن (“می دانم! تو سعی می کنی دندان هایت را تیز کنی!”) ممکن است او را وادار کند که به شما بگوید واقعاً چه چیزی او را آزار می‌دهد.
  • برخی از تکنیک‌های آرامش‌بخشی را شناسایی کنید که در هنگام احساس میل به گاز گرفتن، آن‌ها را امتحان کنید – مثلاً نفس عمیق بکشید، یا مشت‌هایش را گره کرده و رها کنید.
  • مطمئن شوید که او فرصت زیادی برای دویدن و بازی – در صورت امکان – بیرون از خانه دارد تا تنش و انرژی عصبی را بسوزاند.

کوتاه کردن ناخن‌های بلند

کوتاه کردن ناخن‌های بلند به برخی از کودکان کمک می‌کند. اگر چیزی برای گاز گرفتن نباشد، نمی‌توانند ناخن‌های خود را بجوند.

توجه کودک را از جویدن ناخن دور کنید

توجه کودک خود را از جویدن ناخن دور کنید. اگر فرزندتان دست هایش را مشغول نگه دارد، هویج بخورد یا آدامس بجود، ممکن است کمک کند.

استفاده از دستکش

برخی از کودکان برای یادآوری دستکش می‌پوشند.

لاک تلخ روی ناخن برای جلوگیری از جویدن ناخن در کودکان

اگر می‌خواهد ناخن‌هایش را با محلولی تلخ رنگ کند، خوب است، اما برچسب را بررسی کنید. برخی از محلول‌ها حاوی موادی مانند فلفل هندی هستند که اگر کودک چشم‌هایش را بمالد ممکن است دچار گزش شود. مراقب باشید!

لاک ژلیش و کاشت ناخن

اجازه دهید دخترانی که مثلاً ناخن‌های بلندی دارند مانیکور کنند. لاک ژلیش بزنند. اما برای این کار باید حداقل سن ممکن را داشته باشند و در دبستان باشند.

ساز زدن، سفالگری و نقاشی

برخی از بچه‌ها پروژه‌های هنری و صنایع دستی را راه خوبی برای مشغول نگه داشتن دستان خود و استراحت در همان زمان می‌دانند. برای بچه‌های دیگر، یادگیری نواختن یک ساز می‌تواند مفید باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: